July 22, 2009

Perihal Susu Ibu dan Macam-Macam Hal...

Aku dah officially sign surat cerai dengan SLB. Sekarang tengah tunggu decision diorang pasal shipment barang2 nak balik Malaysia dan tiket kami anak beranak. Perasaan aku? Memula, sedih, even 'ex-officemate' aku ada bagitau, you must be happy since you're no longer working with SLB. Tapi, aku sebenarnya agak sedih. Tapi, sekarang aku dah get over it. Aku yakin ada hikmah disebaliknya even aku langsung tak start buat resume pun lagi.... hahahahha!!!! Anyway, pagi tadi, bila aku berblog hopping, aku ada terbaca pasal breastfeed and orang yang tak breastfeed. Sebenarnya, masa aku still lagi pregnant, ada ex-colleague aku tanya, how do you plan to feed your baby since I plan to full BF?? And I was like (straightaway without further thinking, but just kept in my heart), it was not even an option!!! We Malaysian, we always BF our kids!!! Ditambah pulak dengan hospital dekat sini yang penuh poster siap dengan calculation to show that BF is not only very beneficial, but it also can save you lots of penny!!!!

Lepas tue, waktu raya tahun lepas, waktu Mar & Zali drop by kat Aberdeen, diorang pun bagitau BF laa anak nanti, sangat bagus n aku still tak rasa apa sebab aku langsung tak pernah fikir benda-benda macam ni. Macam orang Melayu yang tau, lunch makan nasik (yang perut pure nasik laaa) not an option to choose benda lain macam pasta ke roti ke...

Sampai laaa aku terbaca kat Harian Metro tak lama lepas tu yang hanya 14% rakyat Malaysia yang menyusukankan anak.... Seriously, kenyataan ini sangat mengejutkan aku sebab aku dengan bangganya menegaskan yang rakyat Malaysia memang menyusukan anak...

Setelah aku buat research sedikit sebanyak, ini kesimpulan yang aku dapat; kebanyakan rakyat Malaysia hanya menyusukan anak pada waktu pantang, iaitu lebih kurang 2 bulan, malahan pada bulan kedua, susu formula telah diperkenalkan kepada bayi mereka secara berperingkat. Keadaan ini adalah sejajar dengan cuti bersalin untuk kebanyakan ibu yang bekerja hanyalah 2 bulan. Berbanding di UK, kempen penysuan ibu secara ekslusif boleh dijalankan secara meluas kerana cuti bersalin di sini ialah sepanjang 6 bulan.

So, aku sangat bersyukur aku cuti secara full paid 6 bulan, jadi aku memang berpeluang susukan anak aku. Itupun aku agak kantoi sebab aku start kenalkan anak aku solid food bila dia baru 4 setengah bulan, sebab mula-mula aku plan nak tinggalkan anak aku kat Malaysia. Tapi tak jadi sebab tak sampai hati dan Alhamdulillah, aku hilang kerja, so, aku still boleh susukan anak aku.... Dulu bila baru balik sini, aku kerja 2 minggu, berusaha gak laaa aku yang pemalas ni untuk perah susu. Kadang-kadang tak cukup pun yang aku tinggalkan, nasib baik dia dah 6 bulan lebih and dah boleh makan solid food.

Aku cuma berharap, untuk anak-anak aku yang lain, aku akan ada duit yang cukup so, kalau pun aku cuma cuti 2 bulan untuk bersalin, aku boleh tambah lagi 4 bulan cuti tanpa gaji untuk jaga anak aku betul-betul. Aku jugak berharap yang aku dapat susukan anak aku sampai diorang genap 2 tahun bagi menyempurnakan sunnah... Amin....

Oklah, cukup-cukup pasal BF... last pergi tengok Harry Potter kat Vue. Honestly, agak kureng sebab tak banyak action, lawak pun kurang... Nie wayang yang kedua Faheem tengok. First, Upin & Ipin kat Malaysia. Alhamdulillah, dia tak banyak ragam.... Yup, kitorang memang parents yang gila... siap bawak anak gi wayang, karaoke, bercuti etc. Tapi, takdelah selalu pun, aku pun tau laaa limit bila dah ada anak....

Weekend nie pulak nak gi Manchester, nak shopping sikit sebelum balik Malaysia. Hopefully, everything will go smooth...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...