July 27, 2011

Selamat Datang Ramadhan....

Finally, gigih aku menghabiskan ganti puasa sebanyak 15 hari semalam!!!! Aku nya p***** hair wire last year!!! Masak!!!!

Kalau boleh tahun nie, nak berhemah dalam berpuasa, taknak beli-beli and bazir-bazir makanan. Alhamdulillah, last year agak berjaya, so, this year kena lagi bagus....

Aku rasa pengalaman duduk kat UK memang mengajar laaa.... Ye laaa.... kata kat sana takder Pasar Ramadhan segala..... So, memang balik opis, bersilat masak cam masak hari-hari, pastu, buka.... Takder laaa nak ngada-ngada nak kuih, air manis segala.... Yang penting nasik (Sayang perut Jawa, kena makan nasik!!!!, kalau ikut aku, crisps or roti dah ok...) lauk ikan/ ayam/ daging or seafood ngan sayur.... kalau malas, buat 1 lauk yang campur dua-dua.... Contoh macam paprik, tom yam, masak halia (or masak campak-campak!!!)

Kalau terasa rajin, buat laaa murtabak, tak pun bergedil.... Sayang tak suka makan manis-manis, so buat rugi jer buat kuih or kek or pudding!!!

Pasal raya pulak, yang bestnya, tahun nie takde plan pun nak beli baju raya baru.... Baju Melayu Sayang banyak lagi, semua baru pakai sekali dua ajer.... membazir jer nak buat baru.... Aku lak, memang jenis tak pakai baju kurung, so, memang laaaa baju kurung aku semua baru pakai sekali dua.... jimat duit!!!! Yang penting Faheem sebab dia cepat membesar, so, banyak baju seluar jalan macam senteng ajer.....

Kuih raya??? Hehehhe!!!! serious rasa macam membazir kalau beli!!!! Kat UK dulu boleh laaa mintak mak pos, sebab ramai ajer yang datang rumah.... Kat sini???? Kalau ada orang datang pun, memang diorang tak makan kuih... Kami pun tak makan kuih raya!!! Diorang tunggu aku masak baru makan!!! So, tak yah buang-buang duit!!!! Kalau ada pun, baik aku beli kerepek-kerepek kat Batu Pahat and coklat.... Confirm orang makan!!! Kalau tak pun, kami yang makan!!!!

Rupanya, makin besar nih, makin kurang meriah raya... Tapi bagus jugak, boleh fokus pada Ranadhan ye tak????? Semoga sempena Ramadhan yang mulia ini, kita dapat mengumpul pahala sebanyak mungkin.....

Amin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...