January 04, 2011

Niat Di Hati Nak Beli Kamera, Tapi Tak Tau Kamera Apa Yang Best Di Pasaran???



Hehhehe!!! Gila abah tajuk panjang nak mati!!!

Anyway, back to the fact. Kan before-before this aku duk kecoh-kecoh pasal kamera aku kena rembat kat Genting and aku duk meroyan sesorang nak beli Lumix G2 kan???? Sebenarnya dah type panjang-panjang, tapi bili fikir-fikir, banyak pulak reason nak beli G2, jadik buat bullet point lah...

Ok, reasons aku nak pakai Lumix G2 adalah kerana:-

  • Actually, aku suka sebab G2 ada kaler-kaler, tapi kena beli kat US sahaja sebab kat Malaysia cuma available kaler hitam sahaja, sekian terima kasih!!!). Tapi takper, Huda kan ada.... hehehhe!!!!
  • Lepas tue, aku suka G2 sebab dia ada articulate view finder di mana boleh ambik gambar sendiri tanpa risau gambar terpotong sebelah sebab langsung tak berbakat nak camwhore!!!
  • Reason lain lagi, walaupun aku suka kamera ala-ala DSLR, tapi aku bebal serta malas nak belajar rajin-rajin pasal semua technique photography yang sangat teknikal itu (ada hati lagi nak claim diri sebagai ex engineer!!!!). Jadi, walau DSLR style, haruslah ada ciri-ciri point-and-shoot supaya kalau nak mintak orang lain ambilkan gambar, gambar diri sendiri tak jadi horror sebab orang lain tak reti nak setting kamera... (Nak jugak salahkan orang, boleh??!!!)
  • Aku juga dah ada lens Lumix 45-200mm yang aku beli package dengan G1 yang kena rembat tuh. Jadik , tak perlu laaa nak carik lens tue lagi, dah boleh simpan duit tabung beli lens macro pulak
  • Lagi.... Ok, dah lupa pulak, cukuplah reasons tue....
Ok, bebel lagi!!! Anyway, semalam duk jalan-jalan carik kamera lagi. Kali nie kita ke Klang Parade. Lepas tue, Sayang telah ternampak satu kedai kamera, lalu paksa aku masuk lalu dia terjatuh cinta dengan satu kamera dan terus memutuskan supaya aku beli kamera itu. Siap nak top-up sikit duit tabung aku supaya cukup untuk beli kamera itu. Siap nak beli dan-dan tue lagi... Akhirnya, setelah dibincang segala, lalu kami pun pulang ke rumah (ayat!!!) sebab Sayang kalau nak spend duit yang banyak beli sesuatu barang, dia akan bertapa bersama Encik Google 7 hari 7 malam, gather all the infos, compare all the facts supaya orang kata, menang membeli, menang memakai (asal jangan kena rembat lagi lepas nih, sudah!!! tue memang tak taulah nak buat apa... huhuuh!!!!)

Jadi, semalam, Sayang telah membuat satu penemuan di alam maya. Penemuan itu ialah......

http://snapsort.com

Taadaaaa........ website nie sangat cool sebab dia membincangkan most of cameras (takkan nak kata semua, tak logik laaa kan???) dari segi teknikal. Yang bestnya, kita boleh compare kamera idaman hati dan selepas itu boleh membuat keputusan yang lebih bijak. Jadinya takdelaa kita beli kamera tue sebab 'orang lain pun pakai kamera tue'. Tapi nie more like aku pakai kamera nie sebab snapsort suruh!!! Eh silap!!! Sebab ISO kamera nie lebih tinggi, jadik gambar lawa waktu malam, senang nak bawak gi clubbing! Contohnya laaaa.... Ooh, sebelum lupa, bab harga tak yah compare laaa kan kat sini, sebab Sayang kata website nie from Canada...

Sebagai contoh, aku buat snapshot kat bawah nie, aku comparekan camera lama aku Lumix G1 ngan one of the Lumix best selling kat Malaysia , Lumix GF1:

Mengikut review nie, GF1 lagi OK dari G1. Tapi, waktu aku beli G1, GF1 belum kuar lagi. Lagipun, GF1 takde articulate LCD, and GF1 lagi mahal....

Hhahahahahha!!!! Anyway, the point is, kalau kita tak sure camera mana lagi bagus untuk dibeli, website nie boleh laaa tolong. But, in the end, it still up to us, depends apa yang kita nak and berapa duit tabung yang kita ada kan????

Hhheheh... Ok, tue jer nak share, bye...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...